Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سرلشکر سید یحیی صفوی در حاشیه جلسه هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) گفت: در این جلسه که دومین جلسه هیات امنا در سال 1400 بود، تصمیم گرفتیم طرح توسعه حرم این امامزادگان در اولویت پروژه های عمرانی قرار بگیرد و به فضل الهی و کمک خیرین و مردم عزیز و حمایت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه امیدواریم این پروژه بزرگ تا 3 سال آینده به اتمام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) با اشاره به محدودیت های ترافیکی در دسترسی به این امامزاده خاطرنشان ساخت: آستان این امامزادگان چون در کوچه پس کوچه‌های محله پونک قرار گرفته است، از نظر دسترسی برای مردم مشکل ایجاد می شود برای همین در جلسه امروز تصمیم گرفته شد که مسیر اصلی ورود و خروج زوار به امامزاده از طریق بزرگراه اشرفی اصفهانی تا پایان امسال با همکاری مهندسی سپاه پاسداران و شهرداری منطقه 2 تهران راه اندازی شود.

سرلشکر صفوی با اشاره به جایگاه ورزش در سلامت جامعه، نشاط اجتماعی و جذب جوانان افزود: در جلسه امروز هیات امنا، تصمیم گرفتیم یک فضای مناسب جهت توسعه فعالیت های باشگاه فرهنگی ورزشی سجاد این امامزاده و  ایجاد زیرساخت‌های حرفه‌ای برای ورزش نسل جوان به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به فعالیت های اجتماعی در این آستان، خاطرنشان کرد: در این امامزاده بخش‌های گوناگون در حال ارائه خدمات به مردم و زائران هستند. این آستان با راه اندازی مرکز مشاوره، سلامتکده طب سنتی، شورای حل اختلاف، برگزاری کلاس های آموزشی، قرآنی، برنامه های فرهنگی و اقدامات خیریه و محرومیت زدایی، باشگاه ورزشی و...، محل مراجعه مردم عزیزمان شده است.

وی اضافه کرد: ما امیدواریم با افزایش و ارتقای این اقدامات، آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی را با کمک سازمان اوقاف، به قطب فرهنگی اجتماعی شمال غرب تهران تبدیل کنیم و به نظر می‌رسد تاکنون در تحقق این هدف موفق بوده‌ایم.

رییس هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) با اشاره به استقبال چندین هزار نفر از مردم از سلامتکده طب سنتی پونک که در این امامزاده مشغول فعالیت است گفت: در این سلامتکده بیش از 15 پزشک مستقر هستند که با مجوز وزارت بهداشت، خدمات تخصصی طب سنتی ارائه می‌دهند و روزانه حدود 400 نفر از مردم اقصی نقاط کشور به این درمانگاه مراجعه می‌کنند و از خدمات پزشکی سنتی رضایت دارند.

سرلشکر صفوی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این امامزاده اظهار داشت: به فضل الهی طی 6 ماه گذشته برنامه‌های فرهنگی بزرگی در ماه مبارک رمضان، عید غدیر، ماه محرم، ایام عاشورا و تاسوعا و ماه صفر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این امامزاده برگزار شده که مورد استفاده هزاران نفر از مردم قرار گرفته است.

وی افزود: در کنار آستان امامزادگان، یک شورای حل اختلاف با مجوز دادگستری تهران ایجاد شده است که در حل اختلاف خانوادگی مردم و سایر موارد که به شورا مربوط می‌شود بسیار موفق بوده است. همچنین یک مجموعه فیزیوتراپی نیز جهت ارائه خدمات نیز راه‌اندازی شده است.

رییس هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) با اشاره به طرح های عمرانی و برنامه‌های آینده این آستان تاکید کرد: هیات امنای آستان برنامه دارند که با تکمیل طرح جامع توسعه شامل ساخت حرم مطهر و شبستان‌های زیارتی، بوستان کتاب، پل معلق گردشکری و اتصال بوستان نهج البلاغه به این امامزاده و سایر برنامه‌ها، آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) را تا 5 سال آینده طبق فرمایش مقام معظم رهبری، بر اساس سیاست های سازمان اوقاف و امور خیریه و با کمک مجمع بزرگ خیرین، یکی از قطب های فرهنگی و اجتماعی استان تهران شود.

سرلشکر صفوی با تبریک هفته وقف، از مردم و خیرین دعوت کرد که اگر وقفیاتی دارند جهت تکمیل سریعتر پروژه‌ها و تبدیل این آستان به قطب فرهنگی منطقه به این امامزادگان مراجعه و طبق ضوابط سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام کنند که این امر باقیات الصالحات ابدی شان خواهد بود.

*امیدواریم آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع)  به الگو تبدیل شود

علی اکبر صالحی قائم مقام رییس هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) نیز در جلسه هیات امنای این امامزادگان گفت: امیدواریم این امامزاده تبدیل به یک امامزاده الگو هم در بخش زیارتی و هم در بخش سیاحتی و استفاده از خدمات اجتماعی و متنوع شود.

وی اظهار کرد: در این بقعه متبرکه پس از عهده‌دار شدن سرلشکر صفوی بعنوان رییس هیات امنا این امامزادگان حرکت ها و قدم های بلندی برداشته شد.

قائم مقام رییس هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) افزود: در سال‌های گذشته در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی  پیشرفت بسیار خوبی ایجاد شده و در صحن حرم نقشه جامع خوبی برای آن تهیه شده و تمام امکانات جانبی مورد نیاز زائران نیز در نظر گرفته شده است.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه‌های آینده این آستان گفت:  امیدواریم طرح پل بین آستان و بوستان نهج البلاغه هم با کمک شهرداری تهران احداث شود.

صالحی با قدردانی از کمک مردم و خیرین به این امامزاده گفت: خیرینی هستند که کمک های فراوانی کردند، در جلسه امروز هم قرار شد این کمک‌ها ادامه یابد چون برای تکمیل پروژه‌ها زیر بار تعهد رفته‌ایم.

قائم مقام رییس هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) افزود: من امیدوارم ساکنین این محل که بیش از یک میلیون نفر هستند همت عالی به خرج بدهند و به صورت وقف یا هر طور که صلاح می‌دانند اقدام به کمک کنند.

وی با اشاره به خدمات متنوعی در این امامزاده، گفت: اینجا علاوه بر محوطه امامزاده که در دست ساخت است، امکانات رفاهی، ورزشی و درمانی هم برای مردم فراهم شده است.

صالحی تأکید کرد: امیدواریم این امامزاده تبدیل به یک امامزاده الگو در بخش زیارتی، سیاحتی و استفاده از خدمات اجتماعی و متنوع شود.

* در غرب تهران، در مراکز مذهبی و فرهنگی کمبود داریم

سردار سرتیپ محسن رفیقدوست از اعضای هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) هم در جلسه هیات امنای این امامزاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی گفت: منطقه پونک که بعد از انقلاب با ساخت ده‌ها هزار خانه ایجاد شده دارای مراکز فرهنگی و مسجد کمتر برخوردار است که باید کاری کنیم اهالی غرب تهران برای فرائض دینی و مذهبی در اینجا حضور یابند.

وی اضافه کرد: اعضای هیات امنای آستان طی 10 سال گذشته برای تبدیل شدن این امامزاده به قطب فرهنگی همت خوبی گذاشتند و تا کنون کارهای خوبی انجام شده و البته کارهای زیادی مانده است، ان شاء الله با اتمام باقی کار و فراهم کردن همه امکانات مورد نیاز منطقه با توجه به کمبود مراکز فرهنگی در غرب تهران، مردم این مناطق برای همه نیازهای درمانی، فرهنگی، مذهبی، قرآنی و آموزشی به استان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) مراجعه کنند و نیاز آنها در اینجا پاسخ داده شود.

عضو هیات امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) ادامه داد: در جلسه امروز هیات امنا طرح توسعه حرم و باقی پروژه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ان شاالله هر چه زودتر این پروژه‌ها جهت استفاده زائرین آماده خواهد شد.

رفیقدوست بیان کرد: امروز تصمیم گرفته شد طرح توسعه حرم مطهر و تکمیل اقدامات گذشته و مجموعه‌های ورزشی، کتابخانه و بوستان کتاب با سرعت بیشتری انجام بگیرد و امیدواریم این طرح‌ها به خوبی پیش برود تا مردم شمال‌غرب تهران محلی برای عبادت و آرامش روحی خود داشته باشند.

آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی علیهماالسلام در محله پونک تهران قرار دارد و علاوه بر سردار صفوی، علی اکبر صالحی و سردار رفیقدوست، مسئولان دیگری همچون سردار حسین اشتری فرمانده ناجا، سردار اسکندر مؤمنی رییس ستاد قاچاق کالا و ارز، حجت الاسلام علی سعیدی رییس دفتر عقیدتی سیاسی رهبر معظم انقلاب، سردار عبدالرضا عابد از مسوولان قرارگاه سازندگی خاتم، مرتضی طلایی قائم مقام اسبق شورای شهر تهران و عزیزالله نظری شهردار اسبق منطقه 2 تهران حضور دارند و مهدی مزینانی مدیریت این آستان را برعهده دارد.

برچسب‌ها بوستان نهج البلاغه مرتضی طلایی سازمان اوقاف و امور خیریه سردار حسین اشتری سازمان انرژی اتمی ایران علی اکبر صالحی شهرداری تهران محسن رفیق دوست مقام معظم رهبری استان تهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوستان نهج البلاغه مرتضی طلایی سازمان اوقاف و امور خیریه بوستان نهج البلاغه مرتضی طلایی سازمان اوقاف و امور خیریه سردار حسین اشتری سازمان انرژی اتمی ایران علی اکبر صالحی شهرداری تهران محسن رفیق دوست مقام معظم رهبری استان تهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی ع سازمان اوقاف و امور خیریه رییس هیات امنا جلسه هیات امنا قطب فرهنگی جلسه امروز سرلشکر صفوی برنامه ها غرب تهران قائم مقام پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۲۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا امام صادق (ع) فقط گوشه‌ای می‌نشست و درس می‌داد؟

به گزارش«مبلغ» به نقل از سایت KHAMENEI.IR، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی طباخیان، کارشناس تاریخ اسلام، به بررسی سیره سیاسی و فرهنگی امام صادق(علیه‌السّلام) پرداخته است.
این گفتار برگرفته از نشست علمی با موضوع «بازخوانی حیات سیاسی اجتماعی امام صادق علیه السلام از دیدگاه آیت‌الله‌ خامنه‌ای» است که به همت موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

نسبت به سیره سیاسی اجتماعی امام صادق علیه‌السلام، واقعیت امر آنچه که دغدغه هر سیره‌پژوه و مورخ شیعه منصفی باید باشد، این است که وقتی که ما به سیره‌پژوهان و سیره‌پژوهی در فضای گفتمانی شیعه نگاه می‌کنیم، به‌خصوص از عصری که نوشتن‌های به زبان غیرعربی مرسوم می‌گردد و برخی مصنفان ما دست به قلم می‌شوند و سیره‌پژوهی می‌نمایند و برای افکار عمومی می‌نویسند، ما دچار یک بحران جدی هستیم و آن بحران این است که متأسفانه به سیره اجتماعی اهل‌بیت علیهم‌السلام، کمتر پرداخته می‌شود و آنچه که بیش‌تر مدنظر هم نویسندگان و مخاطبان قرار می‌گیرد، وجوه فردی حیات اهل‌بیت علیهم‌السلام است و ما هر امامی را در یک قاب و تصویر خاصی می‌بینیم و ملاحظه می‌کنیم.
فقدان خیلی جدی در این مسئله احساس می‌نمائیم، تا بدان‌جا که گاهی اوقات اگر بنا داشته باشیم درباره امام صادق علیه‌السلام حرف بزنیم، به‌عنوان امامی که توقع می‌رود بعد از حضرت امیر علیه‌السلام بیش‌ترین گفت‌وگوها را ما نسبت به امام صادق علیه‌السلام در فضای گفتمانی شیعه داشته باشیم. ممکن است تصور شود، امام دوم باید سیدالشهداء علیه‌السلام باشند، ولی اگر مقتل‌الحسین علیه‌السلام را کنار بگذاریم، نسبت به عموم حیات امام حسین علیه‌السلام، ما آنچنان اطلاعات و داده‌های گسترده‌ای به اندازه حضرت جعفر بن محمد علیهماالسلام نداریم.

* ضرورت توجه به رفتارهای فرهنگی امام صادق (علیه‌السّلام)
درد اینجاست زمانی‌که بنا داریم از شخصیت امام صادق علیه‌السلام گفت‌وگو کنیم،‌ گفت‌وگوهای ما صرفاً گونه‌ای می‌شود که مخاطب احساس می‌کند با یک آخوند مسئله‌گو یا یک رتبه بالاتر، یک فقیه صاحب‌درس و یا یک رتبه بالاتر یک مفتی در تراز مفتیان عصر خودش مواجه است. بیش‌تر شأن را به آن سمت می‌بریم و پرداخت‌های ما به آن شکل می‌شود و امام صادق علیه‌السلام در آن قاب و زاویه می‌بینیم. چون بحث بنده به انقلاب فکری و فرهنگی امام مرتبط است و طرح یک مذهب فقهی و اعتقادی متمایز، به همین نکته هم خوب پرداخته نشده است. یعنی وقتی در اینجا هم می‌خواهیم از امام صادق علیه‌السلام گفت‌وگوی علمی کنیم، شأن امام را خیلی اندک و کاسته می‌بینیم و صرفاً حضرت را محدود به روایت‌گویی می‌کنیم، به اینکه بخش بزرگی از روایت‌های ما در شیعه اثنی‌عشری به جعفر بن محمد علیهماالسلام می‌رسد، باز این ندیده انگاشتن رفتارهای ژرف و دقیق فرهنگی امام صادق علیه‌السلام است.

* مهم‌ترین خطری که متوجه جامعه شیعه در زمان امام صادق(علیه‌السّلام) بود
وقتی از امام صادق علیه‌السلام گفت‌وگو می‌کنیم، باید ابتدا یک پیشینه‌ای در تاریخ تشیع درنظر بگیریم. بعد از ماجرای قتل خون‌بار سیدالشهدا علیه‌السلام در کربلا در سال ۶۱ هجری قمری، شیعیان که هنوز هم آن شکل‌گیری یک مذهب اعتقادی و فقهی منسجم و منضبط را نداریم، باید بگوئیم جریان علوی که می‌تواند اشتراک‌های بسیار گسترده‌ای هم با طبقه عامه مردم داشته باشد و آن چیزی که ما امروز به اهل سنت می‌شناسیم، اتفاقاً علوی‌ها اشتراکات گسترده‌ای دارند. رسته و جریان علوی یک دوره محاق رفتن دارد. یعنی یک ضربه اساسی می‌خورد، به‌خصوص بعد از اینکه دوباره در کوفه مصعب بن زبیر موفق می‌شود برای بار دوم شیعیان را سرکوب کند، ظرفیت‌های شیعیان رو به زوال می‌رود و آن ظرفیت اولیه جریان علوی، آسیب‌های جدی می‌بیند.

لذا جایگاه سادات بنی حسین آسیب بسیار بسیار جدی می‌بیند و علی بن حسین علیهماالسلام را می‌بینیم که با محدودیت صاحبان گفتمان مواجه است. یعنی من خیلی یار و آدم فرهنگی در اطرافم ندارم. آن بسط و گستردگی را ندارم و در خود جریان بنی‌هاشم، گاهی اوقات مورد طعن و نقد هستم. فعالیت‌های فرهنگی و فکری شیعیان آسیب جدی دیده است و اگر بخواهیم به جریانات تاریخی در این وهله ظنین باشیم، یکی از مهلک‌ترین خطراتی که هویت جریان علوی را به مخاطره انداخت و هر لحظه ممکن است آن ضربه نهایی را به جریان علوی بزند، این است که جریان علوی به‌واسطه اینکه سرکوب شده و حاکمیت او را مطرود نموده و مجال گفت‌وگو را از دست داده و بر بالای منبرهای رسمی نقد می‌شود، ولی فرصت پاسخ‌گویی را ندارد، و هر کسی کم‌ترین انتسابی به جریان علوی داشته باشد، تحت تعقیب، پیگرد، قتل، زندان و حبس قرار می‌گیرد، نخستین مخاطره این است می‌رود که در دل جامعه خودش هضم گردد و این یک خطر بسیار بسیار محتمل است. می‌تواند این جامعه به‌سرعت آن نقاط تمایزش با جامعه عمومی اسلامی، مضمحل شود و در دل جامعه بزرگ‌تر خودش هضم گردد و به‌مرور زمان کار به جایی برسد که خیلی از احکام شرعیه این‌ها از دست برود.

احکام شرعیه در این مقام مهم نیست، ما چیز مهم‌تری داریم و آن هم نقاط ممیزه اعتقادی و فضای گفتمانی است و ممکن است آن‌ها از دست برود و به یک گروهی با تفکرات خاصی تبدیل شوند. کمااینکه این اتفاق در طول تاریخ بسیار افتاده است. می‌توانیم از خیلی جریان‌های فکری نام ببریم که در وهله نخست تمایزات جدی داشتند، ولی در ادامه مسیر، تمایزات‌شان محفوظ نماند.

* امام صادق(علیه‌السّلام) به رفتارهای فرهنگی و گفتمانی اولویت می‌دادند
روایت شریف مرحوم کلینی در کتاب کافی می‌تواند بحث ما را از این جهت تکمیل کند. در متمم بحث‌شان در اصول کافی، کتاب‌الحجه روایت طولانی از ماجرای قیام محمد نفس زکیه و عبدالله محض می‌آورند و در آنجا یک پرسش شرعی کسی از عبدالله محض پرسید که من شنیدم اجداد شما در مدل وضو گرفتن، با عامه متفاوت بودند و روی کفش مسح نمی‌کشیدند.

عبدالله در آنجا این فتوا را به استهزاء می‌گیرد و می‌گوید ما همان‌گونه که پیشینیان و اصحاب اصلی پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عمل کردند، عمل می‌کنیم و نقطه تمایزی در این زمینه نداریم و یک طعنی به سیدالشهداء علیه‌السلام وارد می‌کنند. ما اینجا نمی‌خواهیم عبدالله بن حسن بن حسن را متهم بنامیم، ولی می‌توانیم شاهدمثالی بگیریم بر اینکه به‌مرور زمان، حاکمیت می‌تواند من را از لحاظ اجتماعی به یک سمتی ببرد که در معتقدات، نقطه تمایزم را از دست بدهم. اینجا باید راهبران یک هوشمندی فوق‌العاده‌ای داشته باشند که در چینش اولویت‌ها، موضوعات فرهنگی و گفتمانی را به رفتارهای صرف سیاسی و اجتماعی ترجیح دهند.

یکی از نقاط ممیزه امام صادق علیه‌السلام با عموم سادات طالبی دیگر از اولاد امیرالمومنین و زهرای مرضیه علیهماالسلام که در اثنای شکل‌گیری دولت بنی‌عباس قیام و خروج می‌کنند، همین است. حضرت صرفاً به‌دنبال یک جریان صرف اجتماعی و انقلاب تُند و خشن اجتماعی نیستند، این نیست که من فقط به این بیندیشم که دولت مرکزی را سرنگون بکنند و به هر قیمتی یک دولتی تشکیل بدهند. حضرت در منظومه فکری‌شان واضح است که به رفتارهای فرهنگی و گفتمانی تقدم می‌دهند.

* امام (علیه‌السّلام) به دنبال ایجاد جریان اجتماعی بودند
ابتدا دنبال این هستند که یک نرم‌افزاری داشته باشم که این نرم‌افزار را در اذهان برخی ثابت نمایم، بعد از اینکه این نرم‌افزار مشتری پیدا کرد و من را به‌عنوان راهبر پذیرفتند، این گفتمان بین ما ایجاد شد، بعد این گفتمان به‌مرور زمان غلبه پیدا کند، جریان اجتماعی از قِبَل خودش تولید نماید و این جریان اجتماعی به سمت دستگیری عرصه‌های سیاسی برود. اشتباهی که می‌شود برخی سادات بنی الحسن را به آن متهم کرد؛ این است که پیش از اینکه نرم‌افزار اندیشه‌ای ارائه کنند، به سمت به‌دست گرفتن عرصه‌های سیاست‌ورزی رفتند و شاید اینجا یکی از نقاطی باشد که برای ما فهم شود و واضح گردد که چرا حضرت صادق علیه‌السلام با برخی تحرکات سادات علوی در اعوان تشکیل عباسی همراهی و همکاری را لازم را نداشتند و در همان عصر، حضرت به خانه‌نشینی متهم می‌گردند.

روایت معروفی از مرحوم شیخ حُرعاملی در اثباة‌الهدی وجود دارد و البته مشابه این روایت در کتاب شریف کافی هم مرحوم کلینی ذکر می‌کنند که یکی از بزرگان زیدیه با یکی از شیعیان درحال گفت‌وگوست و به تمسخر، نام امام صادق علیه‌السلام را صدا می‌زند و می‌گوید این پیرمرد چه زمانی از دنیا می‌رود که جریان علوی یک نفسی بکشد. خانه‌نشینی را کی پایان می‌دهد. به‌خاطر اینکه یک بخشی از جریان سادات علوی در صحنه معارضه قرار دارند و می‌جنگند و دارند علیه حاکمیت اقدام می‌کنند، ولی ما امام صادقی را می‌بینیم که اولویت ذهنی‌اش متفاوت است. چون ظاهراً آنچه که در ذهن حضرت بود، این است که خطر محتمل‌تری که بیخ گوش جریان شیعی است، صرفاً این نیست که یک دولت بنی‌عباس متزوری ظهور کرده و دارد از بعضی اجزای جامعه شیعی بهره می‌برد. خطر محتمل‌تر این است که اگر من نجُنبم، ممکن است همه نقاط تمایز اعتقادی‌ام از بین برود. یعنی من باید منتظر باشم که در عصر بعدی من بروم به این سمت که دیگر تفاوتی بین من و عموم جامعه نباشد.

* امام صادق (علیه‌السّلام) بر حفظ مرزهای فرهنگی اصرار داشتند
این موضوع هیچ تنافی با وحدت ندارد. ما متأسفانه در فهم این مسئله گاهی اوقات یک بحران عمیقی داریم. برخی گمان می‌کنند منظور از وحدت، این است که ما باید در جامعه عامه هضم شویم. اگر قرار است هضم گردیم که دیگر به آن وحدت نمی‌گویند. وحدت یعنی من با حفظ تمام نقاط تمایزم، از اصرار بر نقاط تمایز در مرزهای معارضه فرهنگی دست بردارم و سعی کنم بر اشتراکات دست بگذارم. اصلاً همین که می‌گویم از تمایز دست بردار و بر اشتراک دست بگذار، یعنی تمایز و اشتراکی وجود دارد. اگر قرار باشد من در عامه هضم شوم، دیگر نه تمایزی و نه اشتراکی است، وحدتی وجود ندارد، بلکه یکی شدیم و دور همدیگر زندگی می‌نمائیم. گام نخست امام صادق علیه‌السلام، تولید آن گفتمان است و خیلی مرزبندی شفاف و واضحی دارند.

مرحوم کلینی روایت معروفی در کتاب شریف کافی دارند و در سفر شیخ حُر هم این روایت را نقل می‌کند. می‌گوید در سفر حجی، حضرت صادق علیه‌السلام در انتهای مسجد بیتوته کرده و نشسته بودند و مشغول عبادت بودند. جناب ابوحنیفه بزرگ عامه در کنار امام صادق علیه‌السلام می‌آید که بنشیند. ابوحنیفه‌ای که اگر در مدینه یا کوفه بود، مورد احترام امام بود، ولی اینکه مکه است و مکه گفتمان مدنی و کوفی ندارد، در مکه حجاج از شرق و غرب عالم آمدند و یک نمایشگاه است. یک چیزی می‌بینند و تحلیل هم نمی‌کنند. در اوج ناباوری امام صادق علیه‌السلام به ابوحنیفه تَشَر می‌زند و می‌گوید کنار من ننشین، تا من و تو را یکی نبینند، تا تصور نشود که گفتمان من و تو یکی است و این یعنی یک مرزبندی. من دارم یک نرم افزاری تولید می‌کنم، نمی‌توانم اینجا از نقاط افتراق‌مان کوتاه بیایم. من باید بر سر نقاط افتراق‌مان پافشاری کنم، ابتدا گفتمان را تولید نمایم و ازاین‌رو می‌بینید در تداوم هم، حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام در جلسه مهدی عباسی، وقتی به تظلم‌خواهی می‌رود، بساط تظلم‌خواهی که مهدی برقرار کرده، حضرت آن چیزی را که به‌عنوان تظلم پیش خلیفه عباسی می‌برد، ماجرای فدک است و غصب حاکمیت و بازگرداندن چیزی که در سقیفه بنی‌ساعده به‌عنوان فدک زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها غصب شد و بعد هم اشعار سیاسی دارد که همه مرزبندی‌های جغرافیایی و سیاسی امروز جهانی است که تو بر آن خلافت داری و حاکمیت می‌کنی.

* حرکت امام صادق(علیه‌السّلام) به سمت ایجاد تولید گفتمان سیاسی بود
پس ما در گام نخست باید اولویت امام را ببینیم. امام به‌شدت به تولید گفتمان و به ایجاد یک نرم‌افزار فرهنگی معتقدند و به‌دنبال تولید این هستند و در کنار این، اُمید دارند که در گام بعدی بتوانند یک جریان اجتماعی را با این گفتمان تولید بکنند و در گام بعدی بتوانند از دل این جریان اجتماعی، یک گفتمان سیاسی تولید نمایند که این گفتمان سیاسی خودش را موظف بداند به اینکه برود عرصه‌ سیاست‌ورزی را به‌دست بگیرد. این مسیری است که امام صادق علیه‌السلام برای سیاست‌ورزان اگر می‌خواهند در مسیر حق قدم بردارند، طراحی می‌کند. اینکه من در گام ابتدایی باید یک نرم‌افزار فرهنگی مشخص و منسجم داشته باشم.

* انقلاب فرهنگی امام صادق(علیه‌السّلام) برای فرار از جهاد نبود، برای جهاد بود
جهادی که امام صادق علیه‌السلام به آن مشغول است تبیین نرم‌افزار علمی فرهنگی است، ایجاد یک نرم افزار و ساختار خاص اعتقادی است، ایجاد یک مذهب متمایز در همه زمینه‌ها و ابعاد با جامعه عامه جهان اسلام است، این به‌مراتب و به‌شدت از هر شمشیر برداشتنی و از هر علم کردنی، برای بنی‌عباس خطرناک‌تر است. چون این ماندگاری و مانایی دارد و جلوی هضم شدن را می‌گیرد و می‌تواند در مقابل ایدئولوژی که بنی‌عباس به زحمت در دوره مهدی و هادی عباسی دست و پا کرده بود برای خودش که بتواند خودش را به مرکز وحی و قداست جهان اسلام نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم متصل نماید، و از آنجا اخذ معنا و قداست کند، می‌تواند با این درگیر شود، بنابراین اتفاقاً برخلاف تصور عامه، بنی‌عباس دشمن جدی‌تر خودشان را، حسین فخ نمی‌بینند.

وقتی که رأس حسین فخ را برای هادی بردند، هادی، یقین‌ بن موسی را مذمت کرد. گفت این کار را نمی‌کردی، او را اسیر می‌نمودی. ولی در ماجرای قتل موسی بن جعفر علیه‌السلام، هارون ذره‌ای هم ملاحظه و ملاطفت به خرج نمی‌دهد. یعنی معلوم است که دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به‌مراتب از سادات حسینی که به‌ظاهر شمشیر بلند نکرده‌اند، بیش‌تر است، تا سادات حسنی که شمشیر به ‌دست گرفتند. چون با آن بحران می‌شود مانند یک صاعقه تعامل کرد و از آن عبور نمود. کمااینکه بعدها می‌بینیم سادات بنی‌حسنی که در مغرب الاقصی و در شمال آفریقا دولت تشکیل دادند، مذهب سنی را پذیرفتند. بخشی از زیدیه، بخشی از تفکرات اهل سنت را پذیرفتند. این‌ها نتوانستند پیشبرد اهداف را داشته باشند. اما جریان اثنی‌عشری و اسماعیلی که فرع بر امام صادق علیه‌السلام خلق شدند، توانستند تا قرن‌ها مانایی‌شان را محافظت کنند و نگه دارند و بتوانند خودشان را بازآفرینی و بازتولید نمایند.

ازاین‌رو انقلاب فرهنگی امام صادق علیه‌السلام در ذهن ما اولویت دارد، نه برای فرار از جهاد، بلکه برای جهاد و بلکه دولت بنی‌عباس بهتر و بیش‌تر و شدیدتر هم با این جنس از جهاد مقابله می‌کند، چون این جهاد مانایی و ماندگاری بیش‌تری دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902660

دیگر خبرها

  • آیا امام صادق (ع) فقط گوشه‌ای می‌نشست و درس می‌داد؟
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری
  • آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی / مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟
  • آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه